Friday, February 10, 2012

KECIK CENONET DULU

as-salam.. hye oLLs..


seperti yang korang semua sedia maklum (padahal aku takde maklum pun), aku dibesarkan dikalangan budak-budak lelaki. teringat masa kecik-kecik dulu.. waktu tu duduk rumah arwah nenek aku.. aku ada seorang je kawan perempuan.. nama dia nurul. kalau dia tak pergi tolong mak dia berniaga, ada la kami main masak-masak, kahwin-kahwin kat luar rumah.. tambah2 pulak ada periuk kuali bagai. memang sampai petang la aku main. tapi kalau dia tak ada, memang mati kutu la aku kat rumah.yang adanya lelaki-lelaki sahaja.. sekarang dia dah kahwin and ada anak 2 dah pun.


waktu kecik-kecik dulu aku main dengan adik-adik aku je. kalau arwah atuk aku rajin, dia buatkan kitorang kasut guna tempurung kelapa. ala, yang ada tali rapia terikat kat lubang tempurung tu. kami adik-beradik main lari-lari guna tempurung kelapa tu. tapi kebiasaannya aku main 2 orang je dengan adik yg bawah aku. adik yang kedua bawah dari kau sakit waktu kecik. jadi mak ayah kami byk jaga dia dari kami. maka, arwah atuk and nenek la yang banyak jaga kami.




bila dah bosan main tempurung tu, aku dan adik bawah aku main basikal. tapi bukanlah naik basikal satu sorang. kalau korang seusia dengan aku atau sezaman dengan aku, ingat lagi pada palang basikal yang diletakkan kat tayar belakang tu? macam tu la kami. kami akan gilir-gilir 'carry' masing-masing. aktiviti berbasikal ni seronok jugak sebab rumah arwah atuk nenek aku berbukit. tak payah nak kayuh sangat. tolak je sikit, pandaila dia jalan. kami ni dari kecik lagi dah amalkan cakap wonderpets "apa yang penting?kerjasama".. hehe.. paling aku tak lupa, aku kayuh basikal sambil adik aku terkinja2 kat palang tu. tak pasal-pasal2 basikal tak stabil dan adik aku jatuh. kalau jatuh je takpe. ni siap pitam bagai. berangkat la balik rumah. lepas tu konon2 tobat taknak naik dah. alih-alih esok naik jugak. -.-'


kalau hari sabtu dan ahad, kebiasaannya aku dan adik aku akan marathon main bola sepak. baguih tak kami. main 2 orang je. kau sepak aku jaga gol. pastu kita gilir-gilir tau. bila sorang dah menang, sorang lagi menangis pergi mengadu kat arwah atuk aku. pastu main semula. sorang lagi pulak menang. pastu baru berenti main. haha. kalau sepupu-sepupu aku balik, kami main ramai2. tapi yang selalu balik tu , semua lelaki . kalau depa dah 3 orang lelaki, campur adik aku sorang, dah jadi 4. maka aku yang sorang-sorang pompuan ni kena buli jadi keeper. paling best satu keeper jaga untuk dua-dua pasukan. depa dok sedap sepak bola kat tengah2 kan. -.-"


bila pikir-pikir balik, boyish jugak aku dulu. kalau tengok sekarang pun, bukanla lemah gemalai sangat pun. suam-suam kuku je. haha..


notatangan : apa main point dalam entri ni? ni xde idea nama dia :p





26 comments:

  1. oo..boyish sikit ye ... xpelah,dah besar,girly balik .. hehe :p

    ReplyDelete
  2. kenangan mase kecik2 sangat lah ohsemmmm!!!!

    #dulu boyish sekarang dah jadik gegurlz yang omeyy. hehehe. =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. omeyy sgt kan?dh dpt point 1..hahaha

      Delete
  3. point dia kenangan masa kecik2..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa...yg tu la pttnye jd title..ouuhh -.-"

      Delete
  4. rindu main menda2 nih semua huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape lagi..mari lah kita bermain bersama-sama

      Delete
  5. hihihih....jadi inget ayah dulu pernah membuat seperti ini

    ReplyDelete
  6. rindunye nak main kawen2 cam dulu2..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?kalau main skrg kang buang tebiat pulak kan..hihi

      Delete
  7. oh,mmg ada eh orang main tempurung tu kat rumah? tak pernah taw. pernah jumpa time sukaneka je. ingat mmg direka utk sukaneka je. huhu.

    ReplyDelete
  8. kenangan masa kcik mmg best kalau dikenang2.. :) nak jadi kcik balik lah! haha

    ReplyDelete
  9. Aku dulu pernah main kahwin2..so tak pelik jgk la kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah..kemain ye paklan..jom main lagi nak?haha

      Delete
  10. sy suka main masak2 takpun main pakwe makwe . ahh nmpak sgt gatal masa kcik2 dlu kan hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...main pakwe makwe xde la pulak..budak lelaki kat kampung dah pupus...haha

      Delete
  11. waaa....teringat kecik2 dulu maen batu serembang.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?tapi main dgn kwn2 pompuan je..adik aku lelaki..so, aku main tembak2 pakai pistol kayu..letak kertas, pastu tarik getah..papp..sedap2..

      Delete