Tuesday, August 16, 2011

MERCUN KE APE TU?



as-salam. hye peeps! tiap-tiap tahun dalam news mesti ada kes budakbudak even orang dewasa yg putus jari la buta la or whatever it is yg ada kaitan dgn mercun..

semalam, depan mata nmpk budak main mercun.. hujan baru je reda diorang dah mula buat illegal project diorang.. aku cuba g dekat dgn diorang.. dgn bahasa yg lemah lembut sampai pijak semut pun x mati, aku tanye diorang "dik, awak main mercun eh?" (dlm hati ni dah terdetik watpe la kau tnye padahal dah terang2 depa main kot!).. tapi dgn muka selamber badak je budak2 tu jawab "kami x main mercun pun. mane ade main" ..sambil geleng-geleng kepala pulak tuh. sabo jela..

selang 2 minit aku dah dgr kebabom kat luar umah.. nak kena betul budak2 ni.. aku jenguk kat pintu, depa lari.. amboi kau.. tadi ckp x main, ni terang lagi jelas bunyi aku dgr tau.. pastu dgr lagi kebabom depa.. aku dgn hati yg suhunya dah cecah 80 dc pun kuar umah and bagi sedas kat depa. "dik,akak report polis kang nak?".. ingat kan masing-masing takut la kan. alih2 depa g ajuk ckp aku. cheese betul la budak-budak zaman skrg..

dari dlm umah aku tgk dpa dok masukkan belerang dlm botol, pastu masuk air dan goncang. pastu campak jauh-jauh. bahaya ke tak agak-agak nye jenis mcm tu? aku x pernah main kot zaman kecik2 dulu.. hehe.. kalau blh, jgn la main dpn mata aku.. mata aku ni x sanggup lagi nak tgk org putus jari or buta secara live oii..



nak ke jadi mcm ni? eeeiii! takot mak!



notatangan: jangan main mercun. x kira lah kecik ke beso ke. kita x taw dia punye bahaya tu mcm mane.



2 comments:

  1. owh dik,akak anti org main mercun,meriam.sbb bising dan akak baru je call polis td sebab org kat rumah akak ni tak benti2 main meriam.akak dah suruh benti,diorang maki smula so polis je la setel.

    bising anak2 kecik nk tdo mlm2 huhu..

    ReplyDelete
  2. taw xpe kak.. lagi2 yg main dkt area umah kita.. naik geram pun ade :D

    ReplyDelete