Friday, September 9, 2011

JUMPA KUBUR DALAM HUTAN

as-salam. hye oLLs!


ALOR GAJAH – Penemuan lebih 50 kubur yang dianggarkan terbiar sejak 50 tahun lalu dalam satu kawasan yang sudah dinaiki hutan mengejutkan sepasang suami isteri di Kampung Bukit Beruang, Kuala Sungai Baru, di sini, semalam.

Penemuan itu disedari Ali Baharom, 60, bersama isterinya, Saini Abd Rahman, 54, ketika mereka sedang menebas semak samun yang terdapat di kawasan menempatkan ladang getah untuk menoreh.

“Sambil berjalan memang saya dan isteri akan menebas semak samun yang ada bagi memudahkan laluan, tetapi secara kebetulan sebaik menghayunkan parang saya terpandang batu nisan yang diperbuat daripada batu yang diukir dan sudah dinaiki lumut,” katanya.

Menurutnya, dia yang mula menoreh di kawasan itu sejak kira-kira setahun lalu mendapati, terdapat batu nisan yang sudah patah dan tenggelam akibat mendapan tanah selain tersorok di sebalik pokok hutan dan semak samun.

Katanya lagi, jarak penemuan tanah perkuburan itu kira-kira 7.5 kilometer dari pekan Kuala Sungai Baru, yang kini tidak terdapat keluarga Islam tinggal di sekitarnya, malah penemuan itu dilihat dalam satu kawasan yang luas dan tidak dihuni sesiapa.

“Ada batu nisan yang tidak ditemui di kuburnya, ini belum termasuk kubur yang sudah terbenam dalam tanah dan dipijak sesiapa yang masuk ke hutan ini.

“Saya merasakan dahulunya kawasan ini menempatkan satu perkampungan besar orang Melayu dan hingga kini kawasan kubur yang ditemui ini sudah menjadi ladang sawit dan pokok-pokok getah. Malahan menjadi habitat binatang berbisa,” katanya.

Ekoran penemuan yang dijangkakan tersimpan lebih banyak kubur di dalam kawasan itu, dia dan isterinya berharap ada pihak :mengambil tindakan membersihkan kawasan sekitarnya sekali gus dapat mengetahui lebih jelas status tanah perkuburan itu.

“Saya berharap ada pihak yang dapat turun padang kerana orang ramai pasti ingin tahu usia sebenar tanah perkuburan Islam itu serta kisah yang tersimpan di kawasan ini sejak sekian lama,” katanya.


sumber : SINI



notatangan : bayangkan kalau tengah sedap-sedap jungle trakking atau night walking, tetibe terpijak kubur orang. @__@


4 comments:

  1. aneh juga sbb bkn satu or dua tapi 50 buah kubur. ini bkn kubur terpencil tapi mmg satu tanah perkuburan ukt penghuni perkmapungan melayu. Ke mana penghuni itu menghilang. jika mrk brpindah, adlh tak logik jika tiada seorg pun antara mrk yg laporkan perkara ini kpd jabatan agama. Trima kasih kpd sinar harian krn membongkar dan trma juga kpd awk sebab menyiarkan kt cni. jika tidak sy pun tak tahu

    ReplyDelete
  2. @.: iEyLa :. hihi..tawu xpe..tu bks u ko tu kot2 ada x? aishhh!


    @shameelyup...50..kalau 2,3 boleh lakata mingkin ada yg buat rumah sndr kat dlm hutan kan..hihi

    ReplyDelete