Sunday, September 4, 2011

CARA NAK TUAI PADI


as-salam..hye oLLs!


dah seminggu bercuti, hari ni masing-masing pulan ke tempat mencari sesuap nasi..selamat merempuh kepada semua. aku memang x kemana-mana.. hihi.. teringat kenangan pulang ke kampung dimana aku dapat lihat bendang-bendang yg luas terbentang. padahal tiap-tiap tahun kot aku balik.. kalau kecik-kecik dulu mesti balik 2,3 kali setahun.. pernah jugak aku balik awal dari famili aku.. beg gebdabak beso aku bawak sbb duduk sana 3 minggu. ape yang aku buat tolong nenek jual ais. pastu duit masuk poket sendiri. haha..

tapi kali ni aku balik ada sesuatu yg berbeza.. mak sedar aku dah pindah ke rumah baru. and depan rumah dia ada sawah padi.. ohmmmaaaiiii.. mane la pernah sentuh padi-padi tu semua. and now, aku dapat! (tapi yg x masak lagi, daun je aku sentuh T__T).

korang semua tahu ke cara nak tuai padi? kalau orang bandar macam aku ni (taklah bandar sangat mcm key elll tuh) harus lah xtaw. jom kita sama-sama baca info menarik ni.


Pokok padi akan mula mengeluarkan bunga apabila berumur 80-85 hari selepas ditabur atau 90-95 hari selepas tabur semaian dan buah akan masak 30-40 hari selepas peringkat berbunga. Air di dalam sawah hendaklah dibuang secara beransur-ansur apabila buah padi mula menguning dan sawah dikeringkan 14 hari sebelum padi masak iaitu mencapai kematangan 80% masak. Bagi kebanyakan varieti, penuaian boleh dilakukan kira-kira 30-40 hari selepas padi terbit. Penuaian buah padi yang terlalu masak atau 100% masak akan meningkatkan peratus kehilangan hasil akibat buah mudah relai semasa menuai.

Penuaian hasil boleh dibuat secara manual dan secara mekanikal. Cara manual ialah menggunakan sabit atau pisau penuai dan cara ini sungguh membebankan dan hanya dipraktikkan di kawasan bermasalah seperti di kawasan yang dalam dan tidak boleh dikeringkan, di kawasan yang kecil serta tidak mempunyai khidmat jentuai.

Bagi cara manual, padi perlu dibanting atau direlaikan dalam tong selepas disabit. Proses merelai padi boleh dipercepatkan dengan mengguna perelai mekanikal. Pada masa kini, penuaian padi dilakukan dengan menggunakan jentuai (hasil dituai dan dibersihkan sekaligus). Lazimnya apabila padi lembab, tahap penuaian rendah dan kehilangan bijirin meningkat. Dengan itu penuaian dengan jentuai biasanya dilakukan apabila pokok padi dalam keadaan kering.



see! camtu la rupanya pesawah bekerja kan.. ini baru peringkat pertama. ada lagi tau. tapi korang boleh la baca kat SINI yer..

aku pergi bendang snap gambo je. hikhikhik. tapi dalam hati ni ada jugak terpikir mesti kaya kan kalao jadi pesawah, penoreh getah. ada sape-sape nak amek aku bekerja x? saya tiada pemgalaman tapi saya mempunyai keazaman. hihihihi..







3 comments:

  1. wah...petani moden..bukan main lawa tau..hehee

    ReplyDelete
  2. cik wawa : tengs babe! aunty aku snapkan..hihi.

    dkna : haha.. nak tuai pun x bape nak pandai..cane tuh? :D

    ReplyDelete